Katalysatoren

De kwaliteitsverschillen tussen ‘budget katalysatoren’ en kwaliteitskatalysatoren is groot. Wij leveren uitsluitend gehomologeerde kwaliteits-katalysatoren, deze voldoen altijd ruim aan alle Europese normen. Waar de concurrent in de after market een minimaal binnenwerk ook wel ‘monoliet’ oppervlakte gebruikt om aan de verplichte euronorm te voldoen, gebruikt JMJ het maximale monoliet oppervlak om ook na een jaar en langer nog uitstekend aan de norm te blijven voldoen. hieronder meer informatie.

Gekeurde producten

Uiteraard zijn ook al onze katalysatoren voorzien van een E-keur van het Duitse TÜV. Dit garandeert niet alleen een juiste werking maar tevens een uitstekende pasvorm.

Assortiment

Met JMJ als hoofdleverancier en verschillende andere Europese fabrikanten als back-up leveranciers is ons assortiment katalysatoren ruim dekkend.

Werking katalysator

In een katalysator worden de uitlaatgassen van de motor door een keramische vulling ook wel monoliet genoemd met minuscule kanaaltjes gevoerd. Op de wanden van deze vulling, het monoliet, bevindt zich een coating die voorzien is van edelmetalen; platina, palladium en rodium daarom ook wel driewegkatalysatoren genoemd. Deze coating zorgt voor een katalytische werking die schadelijke uitlaatgassen omzet in niet schadelijke gassen. Koolmonoxide (CO) wordt omgezet in kooldioxide (CO2), stikstofoxide (NOX) in azotum (N2) en koolwaterstoffen (HC) in waterdamp (H2O) en kooldioxide (CO2). De hoeveelheid edelmetalen die het monoliet moet bevatten is vastgelegd volgens Europese richtlijnen.

Voordelen Keramisch monoliet

Onze direct-fit katalysatoren bestaan uit keramisch materiaal en waar gewenst uit metaal. Een keramisch monoliet biedt belangrijke voordelen ten opzichte van een metalen monoliet. Dit heeft te maken met de oppervlaktestructuur en de uitzettingscoëfficiënt wat een lange levensduur met zich mee brengt. De zeer fijne structuur van het keramische monoliet lijkt op een honingraat met vierkante cellen. Deze heeft een veel hogere oppervlaktestructuur dan een metalen monoliet, Hierdoor loopt het katalytische proces vlotter en efficiënter. Deze kwaliteitskatalysatoren hebben een werkend oppervlak tot wel 7.000 m² terwijl de ‘budget katalysatoren’ vaak ver onder 3.000 m² blijven steken. De omvang van het monolietoppervlak is doorslaggevend of een katalysator goed functioneert of niet. Het verkleinen van het monoliet, zoals bij veel budgetkat’s het geval is, kan er dus toe leiden dat een katalysator na enige tijd niet meer functioneert volgens de normen.

Uitzettingscoëfficiënt (CTE)

In een keramisch monoliet is de CTE heel klein, in vergelijking met metaal. Dit houd dus in dat de grootte van het keramische monoliet weinig verschilt bij temperatuursveranderingen. Bij metaal is dit niet het geval. De CTE is veel groter hierdoor ontstaan relatief grote variaties van de monolietgrootte. De werktemperatuur van een katalysator ligt rond de 500°C . De grootte neemt toe als het metaal uitzet door de warmte en neemt af als de katalysator weer afkoelt. Dit heeft grote invloed op de coating van het monoliet. Neem als voorbeeld een geverfd metalen oppervlak. Door de veranderingen in grootte zal de verf barsten en uiteindelijk afbladeren. Dit is precies wat er gebeurd met de coating laag van het monoliet door de constante grote temperatuur schommelingen. Het monoliet verliest zijn werking en de katalysator moet vervangen worden.

Voordelen Metalen monoliet

Het belangrijkste voordeel van een metalen katalysator is de dubbel zo grote hittebestendigheid als van de keramische katalysator. Ook is deze door de grote schokbestendigheid veel minder gevoelig voor beschadigingen door drempels etc. De uitlaatgassen van een LPG wagen zijn vele malen heter dan die van een benzine of diesel wagen. Een keramisch monoliet zal door deze hete gassen snel defect raken of zelfs smelten. Hier is een hittebestendig metalen monoliet van groot belang.
Onze direct-fit katalysatoren voor LPG wagens zijn dan ook vanzelfsprekend uitgerust met een speciaal metalen monoliet.

Keramisch vs metaal - Katalysatoren