Katalysatoren

Het verschil tussen een budget Katalysator en een kwaliteits-katalysator

De kwaliteitsverschillen tussen ‘budget katalysatoren’ en kwaliteits-katalysatoren is groot. Wij leveren uitsluitend gehomologeerde kwaliteits-katalysatoren, deze voldoen altijd ruim aan alle Europese normen. Waar de concurrent in de after market een minimale oppervlakte van het binnenwerk gebruikt om aan de verplichte euronorm te voldoen, gebruiken wij het maximale monoliet oppervlak om ook na een jaar en langer nog uitstekend aan de norm te blijven voldoen.

Gekeurde producten

Uiteraard zijn ook al onze katalysatoren voorzien van een E-keur van het Duitse TÜV. Dit garandeert niet alleen een juiste werking maar tevens een uitstekende pasvorm.

Assortiment

Met JMJ als hoofdleverancier en verschillende andere Europese fabrikanten als back-up leveranciers is ons assortiment katalysatoren ruim dekkend.

Werking katalysator

Een katalysator is een auto onderdeel die de uitlaatgassen van de motor door een keramische vulling met minuscule kanaaltjes voert. Dit binnenwerk wordt ook wel het monoliet genoemd. Op de wanden van deze vulling bevindt zich een coating die voorzien is van edelmetalen zoals platina, palladium en rodium. Deze coating zorgt voor een katalytische werking die schadelijke uitlaatgassen omzet in onschadelijke stoffen dankzij een snelle chemische reactie. Koolmonoxide (CO) wordt omgezet in kooldioxide (CO2), stikstofoxide (NOX) in azotum (N2) en koolwaterstoffen (HC) in waterdamp (H2O) en kooldioxide (CO2). De hoeveelheid edelmetalen die het monoliet moet bevatten is vastgelegd volgens Europese richtlijnen.

Wanneer deze schadelijke uitlaatgassen niet worden omgezet zullen deze een nadelig effect hebben op het milieu. Zo kunnen deze schadelijke stoffen een oorzaak zijn van zure regen.

Voordelen keramisch monoliet katalysator

Onze direct-fit katalysatoren bestaan uit keramisch materiaal en waar gewenst uit metaal. Een keramisch monoliet biedt belangrijke voordelen ten opzichte van een metalen monoliet. Dit heeft te maken met de oppervlaktestructuur en de uitzettingscoëfficiënt wat een lange levensduur met zich mee brengt.

De zeer fijne structuur van het keramische monoliet lijkt op een honingraat met vierkante cellen. Deze heeft een veel hogere oppervlaktestructuur dan een metalen monoliet, Hierdoor loopt het katalytische proces vlotter en efficiënter. Deze kwaliteits-katalysatoren hebben een werkend oppervlak tot wel 7.000 m² terwijl de ‘budget katalysatoren’ vaak ver onder 3.000 m² blijven steken. De omvang van het monoliet oppervlak is doorslaggevend of een katalysator goed functioneert of niet. Het verkleinen van het monoliet, zoals bij veel budget katalysatoren het geval is, kan er dus toe leiden dat een katalysator na enige tijd niet meer functioneert volgens de normen.

Uitzettingscoëfficiënt (CTE) van een katalysator

In een keramisch monoliet is de CTE heel klein wanneer dit vergeleken wordt met een metalen monoliet. Dit houdt dus in dat de grootte van het keramische monoliet weinig verschilt bij temperatuursveranderingen. Bij metaal is dit niet het geval. De CTE is veel groter hierdoor ontstaan relatief grote variaties van de monoliet grootte. De werktemperatuur van een katalysator ligt rond de 500°C . De grootte neemt toe als het metaal uitzet door de warmte en neemt af als de katalysator weer afkoelt. Dit heeft grote invloed op de coating van het monoliet. Neem als voorbeeld een geverfd metalen oppervlak. Door de veranderingen in grootte zal de verf barsten en uiteindelijk afbladderen. Dit is precies wat er gebeurd met de coating laag van het monoliet door de constante grote temperatuurschommelingen. Het monoliet verliest zijn werking en de katalysator moet vervangen worden.

Voordelen metalen monoliet katalysator

Het belangrijkste voordeel van een metalen katalysator is de dubbel zo grote hittebestendigheid als die van de keramische katalysator. Ook is deze door de grote schokbestendigheid veel minder gevoelig voor beschadigingen door drempels etc. De uitlaatgassen van een LPG wagen zijn vele malen heter dan die van een benzine of diesel wagen. Een keramisch monoliet zal door deze hete gassen snel defect raken of zelfs smelten. Hier is een hittebestendig metalen monoliet van groot belang.
Onze direct-fit katalysatoren voor LPG wagens zijn dan ook vanzelfsprekend uitgerust met een speciaal metalen monoliet.

Katalysator vervangen

In theorie zou de katalysator een heel autoleven mee moeten gaan, maar bepaalde omstandigheden kunnen ervoor zorgen dat de katalysator zijn werking verliest. Het monoliet is een gevoelig onderdeel in de katalysator en deze kan beschadigd raken, of zelfs breken. Wanneer dit het het geval is zal in de meeste gevallen de katalysator vervangen moeten worden.

Naast beschadiging kan een katalysator ook verstopt raken. Vooral wanneer het voertuig enkel korte afstanden rijdt op een laag toerental zal het monoliet niet de juiste temperatuur bereiken die nodig is om de schadelijke stoffen volledig om te zetten. Dit resulteert in een koolstoflaag aan de binnenkant van het monoliet. Wanneer het gaat om een verstopte katalysator valt de schade redelijk mee. Deze kun je simpelweg laten reinigen, waarna deze weer zo goed als nieuw is.

Voor sommige automodellen zijn reserve onderdelen zo schaars dat de zoektocht naar een compleet nieuwe katalysator erg op kan lopen in de kosten. In deze gevallen raden wij een katalysator revisie aan. Bij een revisie wordt enkel het interne monoliet vervangen, wat erg zal schelen in de kosten.
Keramisch vs metaal - Katalysatoren