Katalysatoren
-
GK1103 Katalysator Volvo
GK1103 Katalysator Volvo
Product informatie Uitvoering Standaard Euronorm Euro 3 Garantie 3 Jaar - tot 100.000 km Fabrikant JMJ -
GK1104 Katalysator Fiat / Lancia
GK1104 Katalysator Fiat / Lancia
Product informatie Uitvoering Standaard Euronorm Euro 2 Garantie 3 Jaar - tot 100.000 km Fabrikant JMJ -
JMJ290141 Katalysator Renault
JMJ290141 Katalysator Renault
Product informatie Uitvoering Standaard Euronorm Euro 2 Garantie 3 Jaar - tot 100.000 km Fabrikant JMJ -
JMJ1091255 Katalysator Renault
JMJ1091255 Katalysator Renault
Product informatie Uitvoering Standaard Euronorm Euro 4 Garantie 3 Jaar - tot 100.000 km Fabrikant JMJ -
GK1018 Katalysator Honda
GK1018 Katalysator Honda
Product informatie Uitvoering Standaard Euronorm Euro 2 / Euro3 Garantie 3 Jaar - tot 100.000 km Fabrikant JMJ -
JMJ1091187 Katalysator Ford / Mazda
JMJ1091187 Katalysator Ford / Mazda
Product informatie Uitvoering Standaard Euronorm Euro 4 Garantie 3 Jaar - tot 100.000 km Fabrikant JMJ -
GK1020 Katalysator Ford
GK1020 Katalysator Ford
Nieuwe katalysator met 3 jaar fabrieksgarantie.
Deze katalysator past op:
OE: 1369224, 1327894, 1255517, 1303151
Ford Ka 1.3i 44KW 11/02- Ford Ka 1.3i 51KW 7/03- Ford Ka Streetka 1.6i 10/02- -
JMJ1091299 Katalysator Ford / Mazda
JMJ1091299 Katalysator Ford / Mazda
Product informatie Uitvoering Standaard Euronorm Euro 4 Garantie 3 Jaar - tot 100.000 km Fabrikant JMJ -
GK1022 Katalysator Fiat / Lancia / Opel
GK1022 Katalysator Fiat / Lancia / Opel
Product informatie Uitvoering Standaard Euronorm Euro 4 Garantie 3 Jaar - tot 100.000 km Fabrikant JMJ -
GK1023 Katalysator Ford
GK1023 Katalysator Ford
Product informatie Uitvoering Standaard Euronorm Euro 2 / Euro 3 Garantie 3 Jaar - tot 100.000 km Fabrikant JMJ -
JMJ1091020 Katalysator Opel
JMJ1091020 Katalysator Opel
Product informatie Uitvoering Standaard Euronorm Euro 3 / Euro 4 Garantie 3 Jaar - tot 100.000 km Fabrikant JMJ -
JMJ1091018 Katalysator Opel
JMJ1091018 Katalysator Opel
Product informatie Uitvoering Standaard Euronorm Euro 3 / Euro 4 Garantie 3 Jaar - tot 100.000 km Fabrikant JMJ -
JMJ1091097 Katalysator Mercedes
JMJ1091097 Katalysator Mercedes
Product informatie Uitvoering Standaard Euronorm Euro 2 / Euro 3 Garantie 3 Jaar - tot 100.000 km Fabrikant JMJ -
JMJ1090981 Katalysator Citroen / Peugeot
JMJ1090981 Katalysator Citroen / Peugeot
Product informatie Uitvoering Standaard Euronorm Euro 3 / Euro 4 Garantie 3 Jaar - tot 100.000 km Fabrikant JMJ -
JMJ1090905 Katalysator Citroen / Peugeot
JMJ1090905 Katalysator Citroen / Peugeot
Product informatie Uitvoering Standaard Euronorm Euro 3 / Euro 4 Garantie 3 Jaar - tot 100.000 km Fabrikant JMJ -
JMJ1090860 Katalysator Citroen / Peugeot
JMJ1090860 Katalysator Citroen / Peugeot
Product informatie Uitvoering Standaard Euronorm Euro 3 / Euro 4 Garantie 3 Jaar - tot 100.000 km Fabrikant JMJ -
JMJ1091148 Katalysator Citroen / Peugeot
JMJ1091148 Katalysator Citroen / Peugeot
Product informatie Uitvoering Standaard Euronorm Euro 3 Garantie 3 Jaar - tot 100.000 km Fabrikant JMJ -
JMJ1090821 Katalysator Seat / Volkswagen
JMJ1090821 Katalysator Seat / Volkswagen
Product informatie Uitvoering Standaard Euronorm Euro 4 Garantie 3 Jaar - tot 100.000 km Fabrikant JMJ -
JMJ1091007 Katalysator Peugeot
JMJ1091007 Katalysator Peugeot
Product informatie Uitvoering Standaard Euronorm Euro 3 / Euro 4 Garantie 3 Jaar - tot 100.000 km Fabrikant JMJ -
JMJ1091290 Katalysator Citroen
JMJ1091290 Katalysator Citroen
Product informatie Uitvoering Standaard Euronorm Euro 4 Garantie 3 Jaar - tot 100.000 km Fabrikant JMJ
Het verschil tussen een budget Katalysator en een kwaliteits-katalysator
De kwaliteitsverschillen tussen ‘budget katalysatoren’ en kwaliteits-katalysatoren is groot. Wij leveren uitsluitend gehomologeerde kwaliteits-katalysatoren, deze voldoen altijd ruim aan alle Europese normen. Waar de concurrent in de after market een minimale oppervlakte van het binnenwerk gebruikt om aan de verplichte euronorm te voldoen, gebruiken wij het maximale monoliet oppervlak om ook na een jaar en langer nog uitstekend aan de norm te blijven voldoen.Gekeurde producten
Uiteraard zijn ook al onze katalysatoren voorzien van een E-keur van het Duitse TÜV. Dit garandeert niet alleen een juiste werking maar tevens een uitstekende pasvorm.Assortiment
Met JMJ als hoofdleverancier en verschillende andere Europese fabrikanten als back-up leveranciers is ons assortiment katalysatoren ruim dekkend.Werking katalysator
Een katalysator is een auto onderdeel die de uitlaatgassen van de motor door een keramische vulling met minuscule kanaaltjes voert. Dit binnenwerk wordt ook wel het monoliet genoemd. Op de wanden van deze vulling bevindt zich een coating die voorzien is van edelmetalen zoals platina, palladium en rodium. Deze coating zorgt voor een katalytische werking die schadelijke uitlaatgassen omzet in onschadelijke stoffen dankzij een snelle chemische reactie. Koolmonoxide (CO) wordt omgezet in kooldioxide (CO2), stikstofoxide (NOX) in azotum (N2) en koolwaterstoffen (HC) in waterdamp (H2O) en kooldioxide (CO2). De hoeveelheid edelmetalen die het monoliet moet bevatten is vastgelegd volgens Europese richtlijnen.Wanneer deze schadelijke uitlaatgassen niet worden omgezet zullen deze een nadelig effect hebben op het milieu. Zo kunnen deze schadelijke stoffen een oorzaak zijn van zure regen.
Voordelen keramisch monoliet katalysator
Onze direct-fit katalysatoren bestaan uit keramisch materiaal en waar gewenst uit metaal. Een keramisch monoliet biedt belangrijke voordelen ten opzichte van een metalen monoliet. Dit heeft te maken met de oppervlaktestructuur en de uitzettingscoëfficiënt wat een lange levensduur met zich mee brengt.De zeer fijne structuur van het keramische monoliet lijkt op een honingraat met vierkante cellen. Deze heeft een veel hogere oppervlaktestructuur dan een metalen monoliet, Hierdoor loopt het katalytische proces vlotter en efficiënter. Deze kwaliteits-katalysatoren hebben een werkend oppervlak tot wel 7.000 m² terwijl de ‘budget katalysatoren’ vaak ver onder 3.000 m² blijven steken. De omvang van het monoliet oppervlak is doorslaggevend of een katalysator goed functioneert of niet. Het verkleinen van het monoliet, zoals bij veel budget katalysatoren het geval is, kan er dus toe leiden dat een katalysator na enige tijd niet meer functioneert volgens de normen.
Uitzettingscoëfficiënt (CTE) van een katalysator
In een keramisch monoliet is de CTE heel klein wanneer dit vergeleken wordt met een metalen monoliet. Dit houdt dus in dat de grootte van het keramische monoliet weinig verschilt bij temperatuursveranderingen. Bij metaal is dit niet het geval. De CTE is veel groter hierdoor ontstaan relatief grote variaties van de monoliet grootte. De werktemperatuur van een katalysator ligt rond de 500°C . De grootte neemt toe als het metaal uitzet door de warmte en neemt af als de katalysator weer afkoelt. Dit heeft grote invloed op de coating van het monoliet. Neem als voorbeeld een geverfd metalen oppervlak. Door de veranderingen in grootte zal de verf barsten en uiteindelijk afbladderen. Dit is precies wat er gebeurd met de coating laag van het monoliet door de constante grote temperatuurschommelingen. Het monoliet verliest zijn werking en de katalysator moet vervangen worden.Voordelen metalen monoliet katalysator
Het belangrijkste voordeel van een metalen katalysator is de dubbel zo grote hittebestendigheid als die van de keramische katalysator. Ook is deze door de grote schokbestendigheid veel minder gevoelig voor beschadigingen door drempels etc. De uitlaatgassen van een LPG wagen zijn vele malen heter dan die van een benzine of diesel wagen. Een keramisch monoliet zal door deze hete gassen snel defect raken of zelfs smelten. Hier is een hittebestendig metalen monoliet van groot belang.Onze direct-fit katalysatoren voor LPG wagens zijn dan ook vanzelfsprekend uitgerust met een speciaal metalen monoliet.
Katalysator vervangen
In theorie zou de katalysator een heel autoleven mee moeten gaan, maar bepaalde omstandigheden kunnen ervoor zorgen dat de katalysator zijn werking verliest. Het monoliet is een gevoelig onderdeel in de katalysator en deze kan beschadigd raken, of zelfs breken. Wanneer dit het het geval is zal in de meeste gevallen de katalysator vervangen moeten worden.Naast beschadiging kan een katalysator ook verstopt raken. Vooral wanneer het voertuig enkel korte afstanden rijdt op een laag toerental zal het monoliet niet de juiste temperatuur bereiken die nodig is om de schadelijke stoffen volledig om te zetten. Dit resulteert in een koolstoflaag aan de binnenkant van het monoliet. Wanneer het gaat om een verstopte katalysator valt de schade redelijk mee. Deze kun je simpelweg laten reinigen, waarna deze weer zo goed als nieuw is.
Voor sommige automodellen zijn reserve onderdelen zo schaars dat de zoektocht naar een compleet nieuwe katalysator erg op kan lopen in de kosten. In deze gevallen raden wij een katalysator revisie aan. Bij een revisie wordt enkel het interne monoliet vervangen, wat erg zal schelen in de kosten.
