Roetfilters

Roetfilter, ook wel dieselpartikelfilter genoemd

Een roetfilter, is een filter dat op een dieselmotor kan worden gezet, vandaar dat het ook wel een dieselpartikelfilter (DPF) genoemd wordt. De filter zorgt ervoor dat de uitstoot van het schadelijke roet aanzienlijk wordt verminderd.


Hoe werkt een DPF?

Anders dan een katalysator heeft een DPF geen vrije doorstroom, het vangt roetdeeltjes uit de uitlaatgassen op. De uitlaatgassen stromen in het DPF, de uitgangen van de kanalen zijn geblokkeerd en het uitlaatgas ontsnapt door de poreuze cel wanden maar de roetdeeltjes zijn te groot om te ontsnappen en blijven gevangen in het roetfilter.Het DPF ontdoet zich van het roet tijdens een proces genaamd ‘regeneratie’ waarbij het roet verbrand wordt. Dit gebeurd ongeveer elke 500 kilometer (dit hangt af van het voertuig en de rijstijl).


Waarom raakt een DPF defect?

De meest voorkomende reden van een defect DPF is het te vol raken met roet om nog te kunnen regenereren. In dit geval is het makkelijk om simpelweg aan te nemen dat het roetfilter de oorzaak is en deze te vervangen, maar wanneer er geen diagnose wordt uitgevoerd is er een grote kans dat het nieuwe DPF in korte tijd opnieuw een storing geeft of defect raakt.


Gebruik altijd een nieuw roetfilter

Alleen montage van een nieuw roetfilter garandeert dat de werking van dit onderdeel weer optimaal is. Een gebruikt en gereinigt roetfilter kan nooit volledig en optimaal schoon gemaakt worden, waardoor deze binnen korte tijd weer verstopt raakt.

Silicium Carbide - Roetfilters

Roetfilters van Cordieriet en Silicium Carbide

Filters van het materiaal Cordieriet wordt het meest gebruikt in de aftermarket . Het is een keramisch materiaal met een laag filter efficiëntie en thermische eigenschappen. Het heeft een relatief laag smeltpunt van 1200°C, en smelt vaak tijdens het regeneratie proces wanneer het filter verstopt is. Cordieriet geeft een hogere tegendruk wat een hoger brandstof verbruik van de motor veroorzaakt. De filtratie-efficiëntie van cordieriet is 90% terwijl de filtratie-efficiëntie van silicium carbide 99% is.

Onze filters van Silicium Carbide

Het tweede materiaal, waar onze roetfilters van gemaakt zijn is Silicium Carbide (SiC). Dit materiaal heeft een smeltpunt 2700 ° C zodat het uiterst onwaarschijnlijk is dat deze smelt tijdens het regeneratie proces. De maximale as opslag van een Silicium Carbide ligt meer dan 2 keer zo hoog dan die van een Cordieriet waardoor het roetfilter veel minder snel vol loopt en verstopt raakt. Dit zorgt voor een veel langere levensduur.

OmschrijvingPremium - Silicium CarbideStandaard - Cordieriet
Maximum temperatuur 1500ºC 850ºC
Smelt punt 2700ºC 1200ºC
Maximale opslag as 12 G/L 5 G/L
Temperatuurschok bestendigheid -/+ +/+
Gewicht 0,8 kg/l 0,4 kg/l
Cordierite Internals
Silicon Carbide Internals