Roetfilter monteren

Een roetfilter gaat normaal gesproken 75.000 tot 150.000 Km mee. Echter kan de levensduur van een roetfilter door bepaalde factoren ernstig worden verkort. Controleer daarom vóór montage van de het nieuwe roetfilter altijd de oorzaak van het uitvallen van de oude en herstel deze zo nodig.

Oorzaken kunnen zijn:

  • Niet juist afgestelde motor
  • Onverbrande brandstofresten in het uitlaatsysteem
  • Olie en of koelvloeistof in het uitlaatsysteem
  • Niet juist functionerende Lambdasonde
  • Verkeerde brandstof of brandstof toevoeging gebruikt
  • Versleten of beschadigde bougies of bougiekabels
  • Fysieke beschadigingen door verkeerde bevestiging of rijschade


Controleren en/of vervangen vóór montage nieuwe roetfilter:

  • Het luchtfilter
  • Het oliefilter
  • De bougie
  • Het motormanagement
  • De turbo
  • Het olieverbruik
  • Het koelvloeistof verbruik
  • De cilinderkoppakking
  • Het uitlaatgas mengsel
  • De kwaliteit van de (pre-) katalysator
  • Lambdasensoren
  • De EGR kleppen en systeem


Het gebruik van montagepasta is niet toegestaan omdat dit het roetfilter kan beschadigen. Bij gebruik van montagepasta vervalt de garantie. Gebruik altijd nieuwe en juiste pakkingen, bouten, moeren en klemmen. In de meeste gevallen worden deze bij onze roetfilters meegeleverd.

Gebruik geen slaggereedschap voor montage. Probeer het roetfilter ook niet met veel kracht te plaatsen. Alle roetfilters hebben een originele pasvorm en kunnen direct geplaatst worden.
Monteer het roetfilter altijd eerst losjes in het systeem om de juiste plaatsing te vinden. Zet vervolgens de voor- en achterzijde stevig vast.

Monteer het roetfilter altijd eerst losjes in het systeem om de juiste plaatsing te vinden. Zet vervolgens de voor- en achterzijde stevig vast.

Roetfilter installatie instructies